Friday, March 20, 2009

My Work (Carving)

Ukiran yang telah lama wujud dalam masyrakat melayu menjadi bahan kreatif pada setiap karya yang saya hasilkan. Karya ini adalah kombinasi hiasan ukiran dalam dimensi baru. Kreativiti meletakkan karya pada bingkai sebagai karya arstistik.

Judul Karya : Insprasi Ku
Material : Wood
Size : 10 x 10cm (50 x 50cm frame)


Dalam berkarya tidak pernah ada batasan untuk mewujudkan bentuk baru. Hanya dengan pahatan sebagai pembentuk motif, inilah hasilnya dengan menggunakan kayu terbuang sebagai media utama. Istimewa kayu terbuang atau hanyut, mempunyai bentuk yang unik. Hanya dengan sentuhan halus ukiran dapat memperlihatkan estetiknya. Ukiran dengan motif flora pada bahan kayu telah menjadi satu karya ukiran yang unik.


Judul : Kayu Hanyut "Creation"
Year : 2008


Masih tidak boleh berhenti dengan satu atau dua karya, perasaan tidak puas menjadikan karya kreatif ini dihasilkan. Bermula sebagai design (lakaran) untuk sebuah panel hiasan. Maka karya ini dijelmakan pada tahun 2006 sebelum ke Korea Selatan dalam Asia Masters Networking Exhibition, sebagai penghormatan kepada ku dalam bidang ukiran halus. Di Korea, menjadi tempat kepada saya belajar dengan artist kraf Korea Soo Peong Jin, Kim Jong Yung, Kim Hea Mi Cha dan lain-lain lagi. Semuanya telah menempa nama di Korea malah UNESCO. Hebat......!!


Inilah sebahagian hasil karyaku. Ukiran tetap menjadi santapan ku sebagai seorang artis.

Sekian. Jumpa lagi.






No comments:

Post a Comment